Főnöke a Kempinskiben egy reggel a fejéhez vágta, hogy nem csapatjátékos. Hazament, átöltözött, majd betoppant a családi céghez, és azt mondta: „gyerekek, jöttem”. Így emlékszik vissza a Bio-Fungihoz való csatlakozásának körülményeire Mutsy Árpád. A társaság azóta Kelet-Közép-Európa vezető gombaipari vállalkozásává fejlődött, a hagyományos fehér és barna csiperke mellett biocsiperkét és laskagombát is termeszt. A vegyszer- és növényvédőszer-mentességet a legmodernebb, számítógép által vezérelt holland polcos technológia alkalmazása garantálja.

A vállalkozói gondolkodásmóddal már gyerekkorában megismerkedett. Ifjúkorát a vajdasági Zentán töltötte, ahol már a nagyszülők nagyszülei is gazdálkodtak, a termények körét édesapja bővítette a gombával. A kertészeti egyetemet Magyarországon végezte, majd egy gombacsíragyártással és -forgalmazással foglalkozó multinál helyezkedett el a ´90-es évek elején. A cégnél eltöltött 10 év alatt sikeres karriert futott be, megismerte a kapitalista nagyvállalati kultúrát, és szerteágazó kapcsolatrendszert épített ki. Amerikai főnökei már az európai igazgatói poszttal kecsegtették, ám sikerei féltékenységet szültek közvetlen feletteseiben, ez vezetett az ominózus bírálathoz. A sors iróniája, hogy a céget később felvásárló amerikai üzletember – miután átnézte a régi belső kimutatásokat – felkereste őt, hogy elmondja, mekkora hibát vétett az előző vezetés, amikor hagyták elmenni – jegyzi meg szerény büszkeséggel Mutsy Árpád.

Beszállásakor a Bio-Fungi kis gombatermesztő cégként működött, amelyet édesapja, öccse és gyerekkori barátja alapított állampolgárság és helyismeret nélkül. A fejlődés nagyon lassú volt. „Szívós munkával a magból lett egy palánta ´92-től 2000-ig” – foglalja össze a Bio-Fungi első nyolc évét. Miután az erős alapok kiegészültek Mutsy Árpád multinacionális légkörben szerzett tapasztalataival, kapcsolati és információs tőkéjével, új fejlődési pályára állt a vállalkozás. A forgalom 2003 óta folyamatosan növekszik, az idén eléri a 8 milliárd forintot, közel 2 milliárdos EBITDA mellett.

A Bio-Fungi mellett a közel 300 főt foglalkoztató családi birodalom része a 2015-ben 930 milliós árbevételt és 232 milliós EBITDA-t elérő Eurochamp Kft., amely a termesztésre specializálódott. A Bio-Fungi árbevételének közel 60 százaléka ugyanis nem ebből, hanem az alapanyag, a komposzt előállításából származik. Ez a ´90-es években jó minőségben nem volt biztosított a térségben, ezért vágtak bele a gyártásába. Kezdetben csak saját magukat látták el, majd egyre több termesztőt is, fokozatosan megszerezve a piacot.

bet-50-kep-bet-10-biofungi.jpg

A komposztgyártás rendkívül tőkeigényes. Osztalékot a mai napig nem vettek fel a tulajdonosok, a nyereséget folyamatosan visszaforgatják. A nagyobb beruházások költségét – 2003 óta szinte minden évben fél-egy milliárd forintot fordítanak ilyen célra, de volt, hogy másfél-kettőt – bankhitellel pótolják ki. Emellett 2004-ben egy jelentős fejlesztés finanszírozásához, a tőkehelyzet erősítése érdekében egy nyugati pénzügyi befektetőt vontak be. Jelenléte megkövetelte a transzparenciát, elvárta a negyedéves jelentéseket, képviseltette magát az ellenőrző bizottságban, de nem szólt bele az irányításba, szakmailag szabad kezet adott. „Úgy működtünk, mint egy kis részvénytársaság” – emlékszik vissza Mutsy Árpád. A befektető 10 év után távozott, a cég saját maga vásárolta ki.

Mivel a társaság ekkorára nőtt, a vállalkozó nagy odafigyeléssel tanulmányozza a szervezetfejlesztési és termelésszervezési elméleteket (lean, kaizen), hogy a családi és a multinacionális cégkultúra ötvözésével egy olyan proaktív szervezetet kovácsoljon, amely képes a következő öt-hat év kihívásait előre látni és arra megfelelő válaszokat adni. Büszkék rá, hogy egy gyorsan romló mezőgazdasági terméket 500-1000 kilométeres körben tudnak szállítani. Elkészültét követően a komposzt egy órán belül a kamionban, a gomba a leszedését követő 24-36 órán belül a fogyasztó asztalán van.