POST FOR RENT Zrt..jpg

Csiszár Gergő, alapító, vezérigazató

A történet a 2010-es évek elején kezdődött, amikor Csiszár Gergő sok amerikai fiatallal együtt élte az ösztöndíjasok életét Sanghajban. Akkoriban robbant be az újabb hullámot képviselő közösségimédia-platformok közül az Instagram, a Vine, valamint a Snapchat. Felfigyelt arra, hogy ezeken a felületeken mennyi olyan „branded” tartalom születik, amely értéket teremt, de mégsem kap a gyártója és feltöltője ellenszolgáltatást.

A Post for Rent (PfR) ötlete – egy amerikai próbálkozás sikertelenségét követően – 2014-ben született meg. A rendszer lényege, hogy egy platform – automatizálva a folyamatokat – influencereket hoz össze a márkákkal. A projekt finanszírozásába egy üzleti angyalt vont be, aki kezdetben 5-10 ezer, később 50-100 ezer dollárral szállt be. A próbaüzem 2015 decemberében indult el. Az első ügyfél az Uber volt, több millió forintos megrendelésekkel.

Az influencerek bevonása nehéz feladat volt. Gergőnek meg kellett győznie őket arról, hogy nekik miért hasznos az együttműködés. Ez nem volt könnyű, annak ellenére, hogy minden véleményvezér számára a rendszer használata azonnali számlaképességet jelentett, és a szerződéskötés, a számlázás is automatizált volt, kifizetési garanciával. Egyébként ma már nem ők keresik meg az influencereket, hanem fordítva: jelenleg 154 ezren vannak jelen a Post for Rent platformján.

BET50_funfact-Postforrent.jpg

Kezdetben nehézséget okozott az ügynökségek ellenállása. Ők diszponáltak a marketingbüdzsék felett, és kezdtek rájönni, hogy az új felület révén veszthetnek a befolyásukból. Egy ilyen online piactér ugyanis rendet rak az árak között, megmutatja és meg is teremti a piaci viszonyokat. Kiderült, hogy amiért eddig a megrendelő mondjuk egymillió forintot fizetett, az megvalósítható pár százezerből is. A véleményvezérek begyűjtését segítette az is, hogy a Post for Rent azonnal fizetett, nem kellett megvárni a teljes kampány elszámolását. Ehhez azonban tőke kell, így kezdetben a kis és közepes influenceri kört célozták meg.

A cég felfuttatása során Gergő nagyon sokat tanult, és saját bevallása szerint néhány dolgot másként csinált volna. „Sokkal előbb adnám fel a meggyőződésemet, nem akarnám alakítani a piacot. Előbb lennék trójai faló, mint faltörő kos. Fontos tanulság az is, hogy a piacot alakító nagy szereplőkhöz alkalmazkodni kell” – véli. A vállalat nagy előnye a gyorsaság. „Mások öt nap alatt adnak árajánlatot; mi beírjuk a rendszerbe a paramétereket, s fél órán
belül bármilyen kampányra tudunk ajánlatot adni.”

A jövőt egy komplex szórakoztatóipari rendszerben képzeli el, amelynek az elemei: egy saját automatizált, nagy adatvagyonra épülő rendszer, egy kampánykoncepciókat gyártó és menedzselő ügynökségi ágazat, egy saját produkciós, valamint egy YouTube MCN-jogra épülő talent management divízió. „Az MCN-ek megjelenése előtt a YouTube-nak sok problémát okozott, hogy jogilag nem rendben lévő tartalmakat töltenek fel a felhasználók. Az MCN-ek megjelenése után, amilyen joggal mi is rendelkezünk, mi felelünk a tartalmakért. Így a talent management divíziónkon keresztül több más tartalomgyártónak is fontos szolgáltatást tudunk nyújtani. Erre már lehet egy üzletágat alapozni, kérhetünk exkluzivitást.”

Jelenleg Magyarországon nem lát konkurenciát: „Nincs olyan piaci szereplő nálunk, de még a régióban is kevés akad, amely ezt ilyen minőségben és főleg ilyen komplexitással meg tudná csinálni.”

A szakember várakozásai szerint középtávon folyamatosan nő az influencereken keresztül folytatott kampányokra fordított pénz, vagyis bővül a piac. A szektorra jellemző, hogy egyre nehezebb azonosítani az influencermarketinget. Korábban a véleményvezérek jellemzően posztokat értékesítettek brandeknek, ma azonban nagy teret nyertek a komplexebb, integrált kampányok saját produkcióval, igény szerinti közösségi médiára szabott műsorokkal, tévés vagy outdoor megjelenésekkel.

Alapvetően tehát minden adott ahhoz, hogy a társaság Magyarország mellett a régióban is vezető szerepre törjön.

Ehhez azonban tőke kell. A cég eddig kockázati tőkéből finanszírozta magát, a kezdeti angyalbefektetőt követően a Hiventures szállt be 1,5 millió euróval. A kockázatitőke-társaságok jó lehetőséget látnak a vállalkozásban, több irányban is vannak előrehaladott tárgyalásaik: 3-5 millió eurós finanszírozásról van jelenleg szó. A cél: minél nagyobb szereplővé válni az EMEA régióban. A hazai létszám 23 fő, a külföldiekkel együtt összesen harmincan vannak. „Ebben az iparágban nagyon sok automatizálási lehetőség van, 100-150 emberrel már minden piacot lefedő tevékenységet lehetne végezni” – tette hozzá az alapító.

A koronavírus-járvány rövid távon bevételkieséssel jár, viszont középtávon felgyorsíthat olyan folyamatokat, amelyek a digitális világ malmára hajtják a vizet. Várható a digitális tartalmak, kampányok előállítására fordított összegek növekedése. A transzparens, átlátható platformokon keresztül végrehajtott kampányok így előnyben lesznek.

Gergő nem igazán hisz a szerencsében: „Minden apró eredményért nagyon megdolgoztunk. Egy szerencsés eset mégis volt a vállalat életében: az egyik legnagyobb angol talent manager felfigyelt egy Instagram-hirdetésünkre. Egy héten belül már nálunk voltak és vizsgálták a rendszerünket – ennek köszönhető, hogy felkerültünk a világtérképre. De ehhez persze az is kellett, hogy készen álljon a Post for Rent platformja.”

A jövő meghatározó trendje a VR-tartalmak és -játékok robbanása lesz, a virtuális valóság betörése a hétköznapokba. Öt-tíz éven belül ennek meghatározó szerepe lesz a mindennapjainkban. Szintén a fontos irányvonalak közé tartozik a szabályozás átalakulása. A politika már tisztában van azzal, hogy a közösségi média milyen nagy befolyással van mondjuk egy választás kimenetelére – az influencerek a közösségi média trendjeinek a meghatározói. Így a szabályozás szigorodása várható; például médiafelületté nyilváníthatják azokat az influencerprofilokat, amelyek egy meghatározott számú követőnél többel rendelkeznek. Egy ilyen helyzetben felértékelődik egy olyan platform, amely struktúrába szervezi a véleményvezéreket, és így ellenőrizhető tartalmakat kínál.

BET50_NSR-Postforrent-44.jpg