Stanc_Pack_SBT_7917_40.jpg

dr. Hegedüs Balázs ügyvezető, Szoboszlai Gergely ügyvezető

Hegedüs Balázs és Szoboszlai Gergely egy nyári gyakorlaton találkozott egymással az Ernst & Young-nál, ahova a jogi egyetemről kerültek. 2008-ban adótanácsadással kezdtek el foglalkozni, majd elváltak útjaik. Gergely egy nemzetközi jogi irodához került, tőkepiaci, banki finanszírozási területen tevékenykedett. Részt vett például a Waberer’s tőzsdei bevezetésében, majdnem minden komolyabb hazai tőkepiaci tranzakcióban volt szerepe. Később hasonló területen Londonban is dolgozott. Egy idő után azonban unalmassá vált számára ez a terület: „elegem lett abból, hogy jól fizetett írnok vagyok, szerettem volna hatni a dolgokra”. Balázs szintén egy nemzetközi ügyvédi irodánál folytatta pályafutását, vállalatfelvásárlásokkal, adótanácsadással foglalkozott. „Gergő értett ahhoz, hogyan kell finanszírozni, én értettem ahhoz, hogyan kell céget venni”.

Jogi karrierjük csúcsán azonban mindketten rájöttek, hogy többre vágynak, más is elkezdte érdekelni őket. Így személyes és szakmai okokból elhatározták, hogy közösen vásárolnak egy céget. Az évek során kialakult egy egészséges munkamegosztás kettejük között, Gergely a vizionárius, aki koncepciókat, nagyívű elképzeléseket talál ki, majd egy adott ponton Balázs is beszáll, és segít megvalósítani ezeket a stratégiai terveket. A cégvásárlásnál is hasonló volt a helyzet, rájöttek, hogy a magyar kkv szektorban generációváltás zajlik, s ezt kihasználva nekiláttak a keresésnek. Meghatározták a kiválasztás szempontjait, nyilvános adatbázisokban kerestek, nagy hálóval merítettek, és másfél évnyi munka után, egy néhány cégből álló szűkített körben végül 2018-ban megtalálták a csomagolástechnikai szektorban tevékenykedő tatabányai StancPackot. „Kialakult egy bizalmi légkör az eladóval, ami azóta is megmaradt, visszajár a céghez, tartja a kapcsolatot a régi kollégákkal. Nekünk el kellett nyerni a munkavállalók bizalmát is”. Az ügyletet egy projekthitel segítségével hajtották végre, de saját megtakarításaik is jelentős részét képezték a finanszírozásnak.

Másfél évbe telt, míg a cég összes folyamatát megismerték és a maguk képére formálták a vállalkozást. A StancPack papír- és műanyag ipari csomagolásokkal foglalkozó cég, az ország egész területéről vannak ügyfeleik; multik, magyar ügyfelek, kisebb és nagyobb vállalkozások egyaránt. A StancPackot két tényező különbözteti meg a többi hasonló területen tevékenykedő cégtől: gyártó, és nem kereskedő, valamint képes lefedni az ipari csomagolásban használt összes csomagolóanyag típust. „Nincs másik olyan cég Magyarországon, amely ekkora volumenben és ilyen széles termékpalettával rendelkezne. Tudatos stratégiánk, hogy a megrendelők igényeire szabjuk a termékeket”.

StancPack funfact.jpg

A StancPack munkavállalói létszáma mintegy 25 fő, viszont a speciális termékkör miatt időről időre egyes projektekre alvállalkozókat is bevonnak. A közelmúltban például előfordult, hogy 150-en dolgoztak egy megrendelésen.

A pandémia 2020. május-júniusi időszakában történt egy visszaesés a cég megrendeléseiben, de a diverzifikált vevői kör, valamint az aktív ügyfél-menedzsment segített átvészelni a nehéz időszakokat. Ennek köszönhetően éves alapon az árbevétel 10 százalékos növekedése mellett, az üzemi eredmény 5 százalék alatti csökkenésével úszták meg a legnehezebb időket. A stabil működésre az is bizonyíték, hogy 2020-ban kezdték meg a Royalpack felvásárlását, amely jelentős mérföldkő volt a StancPack Csoport létrehozásában. „Nem mentünk volna előre, ha nem érezzük, hogy nincs mögöttünk biztos hátország”. A járvány által megkövetelt korlátozások közepette, gyakorlatilag teljes egészében home office-ból zajlottak a tárgyalások, csak a szerződés aláírásakor találkoztak személyesen a finanszírozó bank képviselőivel.

A nehézségek azonban a pandémiával nem értek véget. Az alapanyagárak megemelkedése sokként érte az ágazatot, „mi már láttuk, hogy elszállnak az árak, a szélesebb értelemben vett gazdaság azonban még nem vette ezt észre. Így kénytelenek voltunk megértetni az ügyfelekkel, akik csak később jöttek rá, hogy ez valójában ellátásbiztonsági probléma: nem az a kérdés, hogy mennyi, hanem hogy van-e”. Az orosz-ukrán háború, az ennek nyomán bevezetett szankciók teljesen felborították a régi, részben orosz származású alapanyagokat forgalmazó beszállítói kört, újakat kellett keresniük, több esetben előre finanszírozással. „Nagyon stresszes időszak volt, a fa 2020 decemberében köbméterenként 140 euróba került, 2021. május-júniusban viszont már 400 euróba, ráadásul úgy, hogy két óra alatt el kellett dönteni, hogy megvesszük-e az adott szállítmányt, vagy nem”. Ki lehetett dobni a kukába az üzleti tervet. Körülbelül fél évig tartott, míg az ügyfelek elfogadták az áremeléseket és a beszállítók is megnyugodtak. Ráadásul pont ebben az időszakban vetett ki az EU büntetővámot a keletről érkező faárukra. Majd röviddel ezután jött az orosz-ukrán háború. Rétegelt lemezből az európai piac 85-90 százalékát Ukrajnából, Oroszországból és Fehéroroszországból látták el. „Új beszállítókat kellett felhajtanunk, ennek során kamatoztattuk az üzleti világban szerzett tapasztalatokat, tudjuk, hogy miként lehet gyorsan kapcsolatokat teremteni”. A további akvizíciókat nem zárják ki, de „tisztában kell lenni azzal, hogy ez most nem az a gazdasági környezet, ahol könynyen lehetne ilyen módon terjeszkedni. Stratégiánk van, de annak végrehajtása a külső környezettől függ. Jelenleg egy csoportszintű konszolidáció zajlik a két cég között”. A StancPack Csoport alapvetően bankhitelekből finanszírozza magát, de optimalizálják a finanszírozási szerkezetet, így a Royalpack felvásárlásába az MFB csoporthoz tartozó Hiventurest vonták be.

A szerencse minden vállalkozás életében szerepet játszik, de tudni kell élni is vele. “Kemény Dénes mondta, hogy a kapufa igazságos. Ha nem teszed bele a munkát, akkor kifelé pattan a labda”.

StancPack.jpg