Data_Expert_SBT_7616_15.jpg

Vasvári Zoltán tulajdonos, ügyvezető, Karasszon Dezső tulajdonos, ügyvezető

A több, mint hatvan fős debreceni cég sikertörténete tizenhat évvel ezelőtt indult. „A piackutatási folyamatok technológiai támogatását végezzük, szolgálatásaink három alappillérre épülnek. Első az adatfelvétel, a második az adatfeldolgozás, a harmadik pedig az adatvizualizáció, online dashboardok, riportok készítése” – mondja Vasvári Zoltán. A cég vezetője és tulajdonosa Zoltán mellett Karasszon Dezső, aki azt is leszögezi, hogy a DataExpert egy niche, azaz réspiaci szereplő, egyedisége pedig abban rejlik, hogy olyan széles technológiai portfólióval rendelkezik, annyi különböző szoftvert ismer és használ, hogy a piackutatási iparágban az adatfelvételtől a riportok készítéséig minden területet teljes egészében le tud fedni.

A két tulajdonos már a cég indulásakor eldöntötte, hogy nem egy újabb piackutató ügynökséget hoznak létre a sok meglévő mellé, hanem ezen vállalatokat magas színvonalon kiszolgálni képes szolgáltató céget. Ennek szellemében szélesítették szolgáltatás portfóliójukat és bővítették a cég kompetenciáit is: mára fejlesztői-, grafikus- és data science csapatot is építettek, így szolgáltatásaik az évek alatt egy teljes rendszerré fejlődtek, ami az iparágon belül egyedülálló. Mindezek eredményeképpen ma már üzleti intelligenciával is foglalkoznak. Igény szerint kombinálják az ügyfél már meglévő adatát például egy piackutatásból származó adattal, mindezt kontextusba helyezik, akár adattárházba rendezik, és különféle riporting rendszereket építenek hozzá.

A DataExpert egyedülálló szolgáltatásai, ezek után nem véletlenül, ma már világszerte keresettek: a cég több, mint 90 százalékban exportra dolgozik, ráadásul a külpiaci megrendelések kétharmada az Európai Unión kívülről érkezik. Ezt a tendenciát a jövőben is erősíteni akarják, a célok között ugyanis szerepel az észak-amerikai terjeszkedés.

„A piackutatási adat a legbonyolultabb adatforma, mi ebben lettünk szakértők. Ezt azonban meghaladjuk, amikor a kutatási adatokat pl. marketing adatokkal vagy a közösségi médiából nyert adatokkal kombináljuk, dúsítjuk, és mindezekből információs rendszereket építünk” – húzza alá Karasszon Dezső. Azt is hangsúlyozza, hogy a DataExpert nem egy három fős ún. boutique vállalkozás Angliában, amely szűkös erőforrásokkal rendelkezik, de nem is egy háromezer fős indiai mamutcég, amelynél a működésben éppen a nagy méret okozhat rugalmatlanságot. A DataExpert az ideális méretével, de leginkább mérethatékonyságával tud olyan szolgáltatást kínálni, ami világszerte is egyedülálló.

DataExpert funfact.jpg

Sokszor voltak, és vannak is nehéz időszakok a cég életében. Legutóbb 2020 volt egy rendkívül nehéz esztendő, talán a legnagyobb mélypont.

„Három válság csúszott össze, az egyik természetesen a koronavírus járvány miatt kialakult gazdasági helyzet volt – mutat rá Vasvári Zoltán. – A másik, hogy a cég korábbi multinacionális partnere egy globális döntés alapján éppen ebben az évben csökkentette a megrendeléseit. Végül pedig egy szintén nagy ügyfelünk belsős erőforrásokat kezdett építeni, így tőle is csökkenő volumenre számíthattunk.” Mindezek ellenére anyagi nehézségek miatt senkit sem bocsátottak el a DataExperttől. A konzervatív gazdálkodás eredményeképpen volt elég tartalék, lehetett látni, hogy ha nem tart hosszú évekig a válság, akkor biztonságban ki tudják fizetni a kollégákat.

„A kényszerpihenőt nagyon erős szervezetfejlesztésre és masszív értékesítésre használtuk. Korábban úgy gondoltam, hogy csak személyesen lehet értékesíteni, de kiderült, hogy az online térben is működik” – mondja Karasszon Dezső. De nem csak ezt hozta a bezárkózás. Ezalatt ismerkedtek meg egy új adatvizualizációs technológiával is, amely később hatalmas növekedést hozott elsősorban az észak-amerikai piacon.

A cég organikusan fejlődik, még a külföldi terjeszkedését is képes saját forrásokból finanszírozni. Ebben a szakmában nem a tőkeintenzív beruházások dominálnak, inkább az a fontos, hogy a megfelelő szaktudással rendelkező embereket megtalálják, akik jó esetben futószalagon szállítják a növekedéshez szükséges ötleteket.

„Megszületett egy angliai és tervben van egy németországi alapítású cégünk. Előbbi egy online platform létrehozásával foglalkozik, amely jelentősen csökkenteni fogja az élőmunka igényt, utóbbi pedig elő fogja segíteni, hogy magasabb szintre lépjünk a technológiai tanácsadás területén is. Teljeskörű – end-to-end – megoldásokat szállítunk majd, ebben a szerepben látjuk magunkat ötéves távlatban. A külföldi alapításokkal kialakul a DataExpert cégcsoport, amely a szinergiák révén rendkívül összetett szolgáltatásokat fog nyújtani” – mondja Vasvári Zoltán.

„Naponta jelennek meg világszerte új technológiák, ez az adatok világára is igaz. Nem csoda, ha a végfelhasználó egyre elveszettebbnek érzi magát ezek között, és úgy látja, fontos lenne számára egy olyan partner, aki mindezeket értő módon használja, emellett azt is fel tudja mérni, hogy milyen üzleti igényei vannak, milyen eszközök kellenek neki egy adott feladathoz” – mutat rá Karasszon Dezső, aki szerint a DataExpert éppen ezt tudja nyújtani ügyfeleinek. Ezért nem véletlen, hogy a világszinten egyetlen légiközlekedésre specializálódott, svájci székhelyű, globális piacra dolgozó piackutató társaságot is partnereik között tudhatják, ahogy a mezőgazdasági piackutatás globális vezető szereplőjét is. Nemrég pedig a zene streaming, valamint a sport kutatásával foglalkozó világcégek is állandó partnerükké váltak.

A tulajdonosok azt vallják, hogy először a kemény munkát kell letenni az asztalra, mert igyekezet nélkül a legnagyobb lehetőség sem hoz valódi sikert.

Dataexpert.jpg