Az üres dobozokat a polcon hagytuk, hogy többnek látszódjék az áru – idézi fel a kezdeteket Harsányi Zsolt, aki 1991-ben egy 34 négyzetméteres, egyszerre irodaként, boltként és raktárként funkcionáló helyiségben kezdte árulni a Csehszlovákiából és Lengyelországból behozott IFA- és Zetoralkatrészeket. A mezőgazdasági gépészmérnökként végzett cégtulajdonos szervizmérnökként dolgozott egy a szocialista országok mezőgazdasági termelőeszközeit forgalmazó vállalatnál, melynek beszállítói piaca a korábbi rendszerrel szinkronban összeomlott. A piaci rés adta új lehetőséget egybevetette az előző ellátási struktúra hiányosságaival, s így alapította meg százezer forint törzstőkével az Axiál Betéti Társaságot, amely ma már kft.-ként működik.

A kezdetektől tudatosan építette a vállalkozást. Habár sokan visszhangozták még a korábbi rendszer meggyőződését, miszerint „a dolgozó fizetett ellenség”, ő egy másik vezetési iskolát választott. Ennek köszönhető, hogy a 700 fős cég kultúrája inkább hasonlít egy óriásira nőtt családi vállalkozáséra, mint egy formális felépítésű nagyvállalatéra. A cél, hogy az alkalmazottak szeressék a munkájukat, mert csak akkor tudják magas szinten kiszolgálni a partnereket. A szemlélet sikerét semmi sem bizonyítja jobban, mint hogy a dolgozók előszeretettel adják tovább a munkaadó jó hírét rokonoknak, barátoknak, így a következő generációk, családtagok is szívesen csatlakoznak a céghez. „Édesapa és fia együtt dolgoznak, ez egy jó érzés” – nyugtázza az ügyvezető-tulajdonos.

Az Axiálnál éppúgy fontos a dolgozók elégedettsége, mint a szakmai felkészültségük. Ez utóbbi egyrészt a beszállítóknál évente több alkalommal szervezett tréningeknek köszönhető, másrészt annak, hogy maguk is képzik a munkatársakat. Ez és a kiszolgálásbeli professzionalizmus a partnerekkel való kapcsolat alappillére. Így tudják biztosítani a stabil – elsősorban magyar nagygazdálkodókból álló – vevőkört, amely ebben az ágazatban a sikeres működés alapja.

A múlt év ugyan szerényebben sikerült, mint a korábbi, ám hosszabb távot tekintve így is dinamikusan növekvő pálya rajzolódik ki. A fejlődés egyenletesnek ugyan kevésbé, de folyamatosnak annál inkább mondható, ami a szektor sajátosságából adódik. A kereslet olyan külső tényezőknek kiszolgáltatott, mint az időjárás és az állami támogatások. Ezt a kiszámíthatatlanságot igyekeznek ellensúlyozni a komoly szerviz- és egyéb háttérszolgáltatások nyújtásával. Az ügyvezető-tulajdonos szerint ez a sikerük kulcsa, mottója egy Henry Ford-idézet: „A szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség. A nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye.”

bet-50-kep-bet-07-axiál.jpg

A 2011-ig minden profitot visszaforgató Harsányi Zsolt nemcsak a szakemberek továbbképzése, de a telephelyek infrastruktúrájának a fejlesztése iránt is elkötelezett. Egy öt éve indított program keretében egyrészt újakat épít, másrészt a meglévőket folyamatosan korszerűsíti az aktuális technológiai elvárásoknak megfelelően. Ezt elengedhetetlennek tartja a növekedéshez. „Egy dolog a biztos, a változás, tehát alkalmazkodni, fejlődni, fejleszteni mindig kell” – emeli ki a tulajdonos.

A legnagyobb kihívásnak a keleti mezőgazdasági gyártók által támasztott versenyt érzi. Egyre pontosabban dolgoznak, mind több termékkel jelennek meg a piacon. A fokozódó verseny pedig tükröződik a számokban, a marzsokban is. A munkaerőhiány problémájával ők sem csak a gazdasági jelentésekben találkoztak. Harsányi Zsolt a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége elnökeként a Legyél Te is mezőgépész! kampány aktív támogatója, de az Axiál tulajdonosaként is ösztöndíjakkal, tréningprogramokkal igyekszik ösztönözni mind a középiskolásokat, mind az egyetemistákat, egyben „munkára kész” utánpótlást biztosítani cége számára. Az első akadémiai évtől felkarolt fiatalokat a diploma megszerzése után tárt karokkal várja a családias közösség.